Reserveren
Wallekant constructieve feedback
Constructieve feedback geven én ontvangen: tips en voorbeelden

Constructieve feedback geven en ontvangen is niet altijd eenvoudig. Zonder de juiste aanpak krijg je al snel een defensieve of boze reactie op je goedbedoelde feedback. In het slechtste geval leidt dat er zelfs toe dat de sfeer binnen het team helemaal verziekt.

Maar hoe pak je het dan goed aan? Zijn daar bepaalde regels voor? Of we misschien enkele tips kunnen geven? We gaan er hierbij graag dieper op in.

Constructieve feedback? De sleutel voor extra motivatie

Constructieve feedback gaat over gedrag dat veranderbaar is en helpt medewerkers om te groeien en te verbeteren. Je feedback moet zorgen voor extra motivatie. Voorzie daarom zeker ook voldoende positieve feedback, 50% is het minimum, 80% is aangeraden.

Feedback geven en ontvangen én het allemaal nog eens goed aanpakken is niet zo eenvoudig. We geven enkele tips en voorbeelden:

Zorg voor een veilige sfeer

Een ontspannen babbel werkt zoveel beter dan een gesprek waarin een partij zich minderwaardig of bedreigd voelt. Hou een feedbackmoment liever informeel. Geef je feedback wanneer het moment daarom vraagt, als de omstandigheden juist en vooral veilig zijn voor beide partijen.

Streef naar een duidelijk en positief verhaal

Een probleem duidelijk benoemen, het onmiddellijk opnemen en het op een positieve en objectieve manier brengen … Het zorgt ervoor dat problemen vlotter opgelost kunnen worden. Beperk je feedback bovendien tot 1 verhaal, zo vermijd je verwarring en kunnen jullie beter focussen.

Gebruik het 4G-model

Het 4G-model biedt een leidraad voor feedbackmomenten: je begint met het gedrag te benoemen. Onthoud dat het gaat over jouw persoonlijke gevoel en mening. Beschuldigingen zijn dus niet op hun plaats. Je vertelt vervolgens welke gevolgen dat gedrag heeft voor jou en hoe jij je daar bij voelt (gevoel). Tot slot geef je aan wat jij zou willen dat er gebeurt, wat voor jou de oplossing zou kunnen zijn. Je gaat vervolgens mee op zoek naar een oplossing. Stel daarbij open vragen maar vermijd ‘waarom’-vragen.

Let op je woordgebruik

Woorden als ‘nooit’, ‘altijd’, ‘iedereen’, ‘niemand’, ‘nergens’ en ‘overal’ gebruik je beter niet. Ze wijzen immers eerder op situaties die niet meer veranderd kunnen worden. Waarom zou je vragen om iets te ‘proberen’? Twijfel je misschien aan het welslagen van het gevraagde? En wat denk je van ‘maar’? ‘Maar’ staat voor een tegenstelling. Is wat je gaat zeggen dan het tegenovergestelde van wat je net daarvoor vertelde?

Vergelijk niet met iemand anders

Wanneer je iemand vergelijkt met een collega, dan motiveert dat niet om zelf beter te doen. Bovendien, waarom doet die andere dan beter? En op welk vlak moet je gesprekspartner dan meer gaan lijken op zijn of haar collega?

Vergeet niet dat het gaat over jouw mening en gevoel. Gebruik daarom de ‘ik’-vorm als je constructieve feedback wil geven. Het gaat over gedrag maar niet over de persoon zelf. Wees behulpzaam. Jullie zoeken tenslotte samen naar een oplossing.

Constructieve feedback van goudwaarde voor mens en organisatie.

Constructieve feedback geven en ontvangen, is een zegen voor medewerkers en organisatie. En voor jou, want ook jij kan groeien door feedback. Wees dus steeds bereid feedback te ontvangen. Wees luisterbereid, onderbreek de andere partij niet en vooral, ga er mee aan de slag.

Bij Vergaderhuis Wallekant bieden we jullie de broodnodige veilige omstandigheden. Bij ons vergaderen jullie op neutraal terrein, in smaakvol ingerichte vergaderruimtes of gewoon in de living, de biljartzaal of de tuin.

Meer weten over ons huis en ons aanbod op maat? Contacteer ons vrijblijvend. Hebben jullie ook al een datum of periode in gedachten? Reserveer vandaag nog. Wij contacteren jullie dan om een aanbod op maat uit te werken. Zonder verplichting.

Privacy voorkeuren
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.